SUPERDOTATION AND DEVELOPMENT OF TALENT IN CHILDREN AND YOUNG PEOPLE

Authors

Keywords:

talent, giftedness, model, intelligence

Abstract

As part of the studies of the project "Attention to talent in the new curricula of Cuban education", of the Central Institute of Pedagogical Sciences of Cuba (ICCP) and in exchange with one of the main experts in giftedness and talent in the world, we offer his tripartite model.
The study of models and theories of the different investigations carried out shows that the efforts have been fundamentally oriented to define the question of talent, in the contexts, policies and development of the sciences. Models and theories aim to describe, establish and examine the phenomena that make up practice. Following is the tripartite model of giftedness by renowned professor Steven I. Pfeiffer, a leading expert in the field of talent.

Author Biographies

Steven I. Pfeiffer, Universidad Estatal de Florida. Estados Unidos

Psicólogo clínico estadounidense, se ha desempeñado como profesor de la universidad de Duque y como Director Ejecutivo de su programa de talentos. Dirigió el Instituto de capacitación e investigación clínica de Devereux, con sede en Pennsylvania. Defensor de las necesidades socioemocionales de los niños, es considerado integrante del “pequeño grupo de expertos líderes mundiales en el campo (dotado)”

Cristina de la Caridad Fernández Cabezas, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Cuba

Licenciada en Educación. Especialidad Defectología y Logopedia. Máster en Educación Especial. Jefa del proyecto de investigación: “La atención al talento en los planes de estudio de la escuela cubana”.

Published

2020-05-01

How to Cite

Pfeiffer, S. I. ., & Fernández Cabezas, C. de la C. (2020). SUPERDOTATION AND DEVELOPMENT OF TALENT IN CHILDREN AND YOUNG PEOPLE. Pedagogical Sciences, 13(2), 103–111. Retrieved from https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/246

Issue

Section

Pupila Reflexiva